تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
8
/هفته سلامت/

نقش خانواده و سمن‌ها در کاهش و کنترل مصرف دخانیات بین فرزندان

  • کد خبر : 2416
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
نقش خانواده و سمن‌ها در کاهش و کنترل مصرف دخانیات بین فرزندان
دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت استان خوزستان با تاکید بر همکاری مسئولان، مردم و سمن‌ها برای کنترل مصرف دخانیات، گفت: خانواده‌ها در بحث تربیت فرزندان ضمن داشتن نظارت بر رفتار و ارتباطات فرزندان با گروه‌های سنی و همسالان باید مضرات دخانیات را برای آن‌ها کاملا تبیین کنند.

دکتر سید محمد علوی با اشاره به برگزاری هفته سلامت اظهار کرد: تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری ما می‌تواند بر سلامت زمین و در نتیجه بر سلامت انسان تاثیر بگذارد. تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین، کمبود آب، تخریب زمین و گسترش بیماری‌های منتقله از طریق پشه‌ها، گزیده‌ای از تغییرات ایجاد شده در سیاره ما است که بر اثر این تصمیمات اتخاذ شده به طور مستقیم و غیر مستقیم سلامت انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: هفته سلامت امسال با شعار “سلامت ما، سلامت سیاره ما”   نامگذاری شده و بر نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در تحقق موضوعات مهمی مانند عدالت، دستیابی به انرژی پاک، مدیریت حوادث و بلایا، سلامت خانواده و جوانی جمعیت، مدیریت پسماندها، تغذیه سالم از مزرعه تا سفره و کاهش مصرف دخانیات تاکید دارد که شکست چرخه تخریب سلامت در این حوزه‌ها مستلزم اقدامات قانونی و حمایت همه بخش‌های موثر در سلامت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نقش مردم، مسئولان و سمن‌ها در کاهش و کنترل مصرف دخانیات گفت: با توجه به اینکه سلامت مقوله چند مولفه‌ای است، تحقق کامل اهداف سلامت نیازمند همکاری بین بخشی و ارتقای آن است که در این راستا وظایفی برای مسئولان، مردم و سمن‌ها لحاظ شده است. مسئولان باید علاوه بر اجرای قوانین کامل مرتبط با موضوع مرتبط باکاهش و کنترل مصرف دخانیات در کنار رویکردهای ایجابی و سلبی، از آموزش نیز به عنوان یک ابزار بسیار موثر برای عملی کردن برنامه‌ها و همچنین تحقق اهداف این موضوع استفاده کنند.

دبیر ستاد برگزاری هفته سلامت خوزستان بیان کرد: به این منظور باید ارگان‌های متولی مرتبط با سلامت از جمله صدا و سیما، برنامه‌هایی در زمینه ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم در زمینه مضرات دخانیات، تنظیم و به صورت روتین در برنامه‌های روزانه لحاظ شود تا مضرات مصرف دخانیات برای جامعه روشن و آموزش‌های ارائه شده بین گروه‌های سنی مختلف نهادینه شود.

وی بیان کرد: گنجاندن این موضوع در برنامه‌های آموزش خانواده آموزش و پرورش و کلاس‌های آموزشی در جلسات انجمن اولیاء و مربیان در مدارس و همچنین ساخت نرم‌افزارهایی در این خصوص و نشر در شبکه‌های اجتماعی، نقش بسیار موثری در زمینه کاهش مصرف و کنترل دخانیات دارد.

علوی گفت: در کنار مسئولان،  سایر اقشار مردم و خانواده‌ها نیز نقش بسیار مهمی در نهادینه شدن آموزه‌ها در زمینه کننترل و کاهش مصرف دخانیات دارند. به طور مثال خانواده‌ها در بحث تربیت فرزندان ضمن داشتن نظارت بر رفتار و ارتباطات فرزندان با گروه‌های سنی و همسالان باید مضرات دخانیات را برای آن‌ها کاملاً تبیین کنند و در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف ضمن همراهی با فرزندان، آن‌ها را به خودداری از استفاده از دخانیات ترغیب و تشویق کنند و همواره بر فعالیت بچه‌ها نظارت داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از گروه‌هایی که نقش بسیار موثری در زمینه کاهش و کنترل مصرف دخانیات دارند، سمن‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد هستند؛ سمن‌ها می‌توانند از طریق برگزاری کمپین‌ها و جلسات، آموزش‌های عمومی با و ایجاد مطالبه‌گری در مردم در مورد افزایش مالیات بر دخانیات، در زمینه انجام برنامه‌های کنترل و مبارزه ملی با دخانیات پیشگام باشند و نقش ارزنده خود را در این زمینه ایفا کنند.

علوی افزود: بنابراین اگر ارتباط مناسبی بین مسئولان ادارات، ارگان‌های مرتبط، مردم و سمن‌ها در زمینه کنترل مصرف دخانیات برقرار شود، می‌توان علاوه بر برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای آن، در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=2416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت