تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
2
نماینده دشت‌آزادگان مطرح کرد:

نبود اعتبار ویژه گرد و غبار در بودجه / رئیس جمهور تیم بازرسی به خوزستان بفرستد

  • کد خبر : 1973
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
نبود اعتبار ویژه گرد و غبار در بودجه / رئیس جمهور تیم بازرسی به خوزستان بفرستد
نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه هیچ اعتباری برای کنترل ریزگردها لحاظ نشده و مثل اینکه بحث ریزگردها به فراموشی سپرده شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور نتوانسته است دولت‌ها را متقاعد کند تا سهمی را برای کنترل ریزگردها در نظر بگیرند و این اهمال است و نابخشودنی است.

قاسم ساعدی اظهار کرد: متاسفانه در بحث گرد و غبار با دو نوع کانون داخلی و خارجی روبه‌رو هستیم؛ خشکسالی در منطقه خاورمیانه و استان‌های مرزی از جمله ایلام و خوزستان باعث شده که کانون‌های داخلی و خارجی به جد فعال شوند.

وی افزود: این پدیده بسیاری از استان‌های کشور از جمله پایتخت و استان‌های مرکزی را تحت تاثیر قرارداده است اما سنگینی گرد و غبار روی استان‌های خوزستان و ایلام است و نفس مردم این دو استان را بیشتر گرفته است.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: گرد و غبار برای سلامت مردم بسیار بسیار خطرناک است؛ سال‌های سال است که نمایندگان و برخی از مسئولان استانی و فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند و البته با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در دولت یازدهم، ماموریت دادند که به داد خوزستان برسند و معضل ریزگردها را حل کنند.

نبود نظارت بر پروژه‌ها، گریبان کشور را گرفته است

وی با اشاره به آخرین وضعیت کنترل کانون‌های گرد و غبار افزود: در ظاهر در بودجه‌های  دوره دهم مجلس و لایحه بودجه دولت‌های گذشته، اعتبارات خوبی برای مهار کانون‌های داخلی خوزستان و برخی دیگر استان‌ها لحاظ شده بود؛ به این منظور در بیابان‌های ماهشهر و امیدیه نهال‌کاری و در تپه‌های شنی دشت‌آزادگان مالچ‌پاشی انجام شد اما این پروژه‌ها رها شده است.

ساعدی گفت: یکی از مشکلاتی که گریبان کشور را گرفته است، نبوده نظارت بر پروژه‌ها است. دولت در چند سال گذشته برای مهار کانون‌ها، نهال‌کاری کرد و البته اعتبارت سنگینی از بیت‌المال و بودجه کشور در این خصوص خرج شد اما متاسفانه این پروژه‌ها متولی خاصی نداشته‌اند.

وی بیان کرد: باید به مدت سه تا پنج سال بر این نهال‌کاری‌ها نظارت می‌شد؛ نهال‌های کاشته شده باید آبیاری مستمر شوند و جلوی تخریب گرفته شود که برای این کار، به نگهبان، آبدار و کارشناسان متخصص نیاز است.

اعتبار مهار کانون‌های گرد و غبار در جاهای دیگر هزینه شد

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود نظارت بر پروژه‌ها، تاکید کرد: امروز دو سوم نهال‌هایی که در کانون‌های اطراف ماهشهر کاشته شده‌اند متاسفانه از بین رفته‌اند؛ چرا؟ زیرا مسئولان امر برای رفع تکلیف این کار را انجام دادند و پول را گرفتند خرج کردند و می‌توان گفت در جاهای دیگر هزینه شد و آن طور که باید، صرف مهار کانون‌های گرد و غبار نشد و این آفتی است که امروز گلو و نفس مردم خوزستان را گرفته است.

وی افزود: در لایحه بودجه هیچ اعتباری برای کنترل ریزگردها لحاظ نشده و مثل اینکه بحث ریزگردها به فراموشی سپرده شده است؛ البته این وضعیت مربوط به دو سه سال اخیر است. سازمان حفاظت محیط زیست کشور نتوانسته است دولت‌ها را متقاعد کند تا سهمی را برای کنترل ریزگردها در نظر بگیرند و این اهمال است و نابخشودنی است.

انتقاد از عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی

ساعدی ضمن انتقاد از عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: هموطنان ما در خوزستان و ایلام و دیگر استان‌ها در حال مبتلا شدن به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند و نرخ ابتلا به بیماری‌ها بسیار بالا رفته است؛ متخصصان بهداشت و سلامت کجای کار هستند و چرا این هشدارها را به دولت اعلام نمی‌کنند؟

وی بیان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و ایلام باید زنگ خطر ابتلا به بیماری را به دولت اعلام کنند. بیماران ریوی، گوارشی، چشم، پوست و… زیاد شده است و همه و همه این موارد، ناشی از ریزگردها است.

خطر ترکیب مواد شیمیایی با گرد و غبار در کمین خوزستانی‌ها و ایلامی‌ها

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطرات متوجه مردم خوزستان و ایلام گفت: خاک خوزستان در هشت سال دفاع مقدس به انواع باروت‌ها و مواد شیمیایی آغشته شده است. کانون‌های خارجی و صحراهایی که در عراق هستند نیز در جنگ با حضور آمریکا، آغشته به اورانیوم تضعیف‌شده شده‌اند و این اورانیم تا صدها سال رادیواکتیو خواهد داشت و در ذرات خاک خواهد ماند و بسیار خطرناک است.

وی افزود: این شرایط، منجر به بیماری‌های صعب‌العلاج می‌شود که البته این بیماری‌ها در ظاهر هستند و این وضعیت در باطن و نامحسوس نیز می‌تواند منجر به بیماری‌های  ژنتیکی و ناباروری و بروز مشکلاتی برای نوزادان خوزستانی و ایلامی شود.

درخواست از رئیس جمهور برای اعزام تیم کارشناسی به خوزستان

ساعدی گفت: وزارت بهداشت رسالت خود را در این زمان ادا نکرده است؛ قصور یا از دانشگاه‌های علوم پزشکی است که محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند و یا اینکه وزرات بهداشت سکوت اختیار کرده است؛ اما این روند با عدالت اسلامی و اجتماعی سنخیت ندارد.

وی افزود: از رئیس جمهور می‌خواهیم که تیم بازرسی و کارشناسان متخصص به منظور بررسی نحوه هزینه‌کرد میلیاردها تومان پول اختصاص داده شده به مهار کانون‌های گرد و غبار و نیز برای بازدید از کانون‌های خوزستان و ایلام به این استان‌ها اعزام کنند و با متخلفان برخورد کنند.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: این دولت باید ناکارآمدی‌ها را از بین ببرد اما متاسفانه جناب رئیسی نیز در بحث ریزگردها، سکوت اختیار کرده است و ما این را نمی‌پذیریم. 

وی بیان کرد: مردم خوزستان و ایلام مرزدار و ولایتمدار هستند؛ ما نمی‌توانیم از ۷ میلیون آدم بگذریم، این‌ها چه گناهی کرده‌اند؟

ساعدی افزود: از رئیس جمهور که شعار و اعتقادش بر مبارزه با ناکارآمدی و رفع محرومیت بوده است می‌خواهم که تیمی متشکل از کارشناسان محیط زیست و سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی را برای بررسی هزینه‌های صرف شده برای کانون‌ها اعزام کنند تا به صورت میدانی بازدید کنند.

تکلیف معیشت و سلامت مردم چیست؟

وی با اشاره به ممنوعیت کشت در خوزستان به دلیل کم‌آبی بیان کرد: تکلیف خوزستان و خوزستانی‌ها چیست؟ می‌گویند نباید هیچ کشتی در استان خوزستان صورت گیرد که همین می‌تواند عاملی برای خیزش گرد و غبار باشد زیرا رطوبت خاک گرفته می‌شود. این وضعیت یقینا خوزستان را به یک جهنم تبدیل می‌کند. پس تکلیف معیشت  و سلامت مردم چیست؟

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی افزود: از رئیس جمهور انتظار داریم که جواب بدهد؛ خوزستانی‌ها بیشترین رای را به او دادند و حالا باید در چارچوب شرح وظایف و قانون اساسی، جوابگو باشد و معضل را حل کند.

تنها ۴۰ درصد حق‌آبه تالاب هورالعظیم تامین شده است

وی یادآور شد: یکی دیگر از معضلات اصلی، وضعیت تالاب هورالعظیم است که تنها ۴۰ درصد حق‌آبه آن تامین شده و ۶۰ درصد دیگر تبدیل به کانون ریزگرد شده است که در غرب و جنوب غرب استان خوزستان قرار دارند و با هر بادی شهرهای خوزستان را زیر گرد و غبار می‌برند.

ساعدی افزود: وقتی صحبت می‌شود می‌گویند آب نداریم! پس این انتقال آب از کجا انجام می‌شود؟  

وی گفت: در این هفته دو بار در مجلس به صورت کتبی و با حضور در کمیسیون تذکراتی دادم. یکی از کانون‌های ریزگرد خوزستان، تالاب هورالعظیم و تپه‌های شنی دشت‌آزادگان است که باید راه چاره‌ای برای وضعیت آن پیدا کرد. تا وقتی که آب جاری  نشود، از این ریزگردها امان نخواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=1973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت