تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان

مبارزه با کنه تارتن خرما در نخلستان‌های خوزستان آغاز شد

  • کد خبر : 4717
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۶
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: مبارزه با کنه تارتن خرما در نخلستان‌های خوزستان از هفته جاری آغاز شده است.

ناجی شهیب زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاربهین خبر بیان کرد: آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم خرما در نخیلات خوزستان است که همزمان با گرم شدن هوا و بروز گردو غبار، فعالیت خود را آغاز می‌کند

وی با بیان اینکه پارسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های خوزستان ضد این آفت سم پاشی شد گفت: پیش بینی می‌شود امسال عملیات مبارزه با این آفت در سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های خوزستان انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و وزش باد گرم و خشک، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در خوزستان فراهم است. این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده، شیرینی میوه را کاهش می‌دهد و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

شهیب زاده افزود: متاسفانه در برخی سال‌ها پدیده مکرر گردوغبار تاثیر زیادی بر روند افزایش فعالیت مجدد آفت داشته و این موارد در سال‌هایی که فعالیت آفت بالاست کار سمپاشی را به تکرار می‌کشاند.

وی به نخلداران توصیه کرد تا با ترکیب (چیدن خرما از بیخ شاخه) به موقع و هرس درختان، مبارزه با علف‌های هرز و آبیاری منظم و افزایش رطوبت نسبی محیط، شرایط لازم برای افزایش جمعیت و خسارت آفت را نامساعد ساخته و در نتیجه مصرف سموم را کاهش دهند و در صورت لزوم از سموم کنه کش مناسب و سمپاش‌های مناسب استفاده کنند.

شهیب زاده ادامه داد: کشاورزان و نخلداران خوزستانی برای بررسی نمونه آفت و تهیه نسخه سموم مناسب برای مبارزه با آفت کنه تارتن خرما به کلینیک‌های گیاهپزشکی خوزستان مراجعه کنند.

وی گفت: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود. در این راستا مدیریت آبیاری و میانه کاری نخیلات و رعایت بهداشت نخلستان تاثیر مهمی در کاهش خسارت کنه‌ها دارد.

تولید خرما در خوزستان در سال زراعی گذشته به رقم ۱۹۲هزار و ۷۰۰تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن که ۱۸۰هزار تن بود بیش از ۱۲هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

سطح زیر کشت نخیلات خوزستان ۳۶هزار و ۷۰۰ هکتار است

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=4717

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت