تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
6

سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به طور رسمی به دولت بازگشت

  • کد خبر : 4401
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: سیلوی ۳۲هزار تُنی شهید آذرپیکان اهواز پس از کش و قوس‌های فراوان از بخش خصوصی خلع ید و به طور رسمی به دولت بازگشت و سند زده شد.

امید جهان نژادیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بهین خبر افزود: این سیلو که یکی از نمادهای تاریخی شهر اهواز است در سال ۱۳۹۷ پس از برگزاری مزایده توسط سازمان خصوصی سازی به قیمت ۶۷۰میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شده بود.

وی انجام ندادن تعهدات بخش خصوصی، پرداخت نکردن اقساط و خارج کردن سیلو از مدار بهره‌برداری را از دلایل خلع‌ید بخش خصوصی و بازگشت دوباره آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی بیان کرد.

جهان نژادیان تصریح کرد: سند این سیلو به تازگی به نام دولت زده شده و بهره‌برداری از این سیلو که پس از واگذاری به بخش خصوصی در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود، از سرگرفته شد.

وی افزود: این سیلو هم اکنون در مدار عملیات قرار گرفته و در یک هفته اخیر یکهزار تُن گندم تولیدی خوزستان از طریق خط ریلی این سیلو به سایر نقاط کشور ارسال شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: سیلوی شهید آذر پیکان اهواز تنها سیلوی کشور است که به شبکه ریلی و جاده‌ای کشور متصل است و قبل از آن نیز زمانی که رودخانه کارون قابلیت کشتیرانی داشت از طریق این آبراه گندم در این سیلوبارگیری و تخلیه می‌شد.

سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به مساحت پنج هکتار در سال ۱۳۱۵ نقش بنای آن در ساحل غربی کارون طراحی شد و در سال ۱۳۱۹ با هزینه ای برابر با ۱۵ میلیون ریال ساخت آن به پایان رسید.

این سیلو که در چند سال اخیر به بخش خصوصی واگذار شده بود دچار تغییراتی شد ولی طبق برنامه قرار است به حالت اول بازگردد.

واگذاری سیلوی شهید آذرپیکان اهواز به بخش خصوصی و برنامه تغییر کاربری آن توسط مالک، مورد انتقاد شهروندان اهواز، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و دوستداران میراث فرهنگی قرار گرفته بود.

استان خوزستان انبار غله جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود به طوری که امسال ۱.۷ میلیون تُن گندم به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که این حجم در تاریخ کشاورزی خوزستان بی‌سابقه است.

بهبود دیمزارها، رژیم مناسب بارندگی‌ها در فصول زمستان و بهار، خنگی هوا در زمان باردهی خوشه‌ها و مبارزه به‌هنگام با آفات از عمده‌ترین عوامل جهش تولید و افزایش خرید تضمینی گندم در خوزستان است.

استان خوزستان حدود سه برابر نیاز فعلی خود گندم تولید می‌کند که از این حیث نیز در کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=4401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت