تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
9
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد:

تعیین الگوی کشت و تغییر مصرف آب برای مدیریت آب کشاورزی

  • کد خبر : 794
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مدیریت مصرف آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین الگوی کشت و تغییر مصرف آب در همین راستا انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به توسعه شبکه‌های سیستم‌های آبیاری و فروش حجمی آب اشاره کرد.

خدارحم امیری زاده در نشست صمیمی با کشاورزان و نمایندگان نظام صنفی کشاورزان استان که با حضور مدیرعامل سازمان آب و برق و مدیریت شعب بانک کشاورزی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: طبق آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته که یک سال بحرانی بود، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور خریداری شد که ۲۵ درصد آن مربوط به استان بود.

وی افزود: ۱۷.۸میلیون تن محصولات کشاورزی در سال گذشته در استان تولید شد و از این لحاظ نیز رتبه اول کشور به استان اختصاص یافت.

امیری زاده بیان کرد: در سال زراعی گذشته همه استان‌های کشور کاهش عملکرد در محصول را داشتند در صورتی که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی در استان خریداری شد. همچنین ۲۵۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شد که ۱۰۰ هزار تن یعنی ۴۰ درصد آن به استان اختصاص دارد و در این زمینه نیز خوزستان رتبه اول تولید کلزا را دارا است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار بهره‌بردار در استان وجود دارد، اظهار کرد: بیش از ۳۸ درصد کاهش بارندگی در استان وجود دارد و باید این کمبود را مدیریت کرد.

امیری زاده تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز استان از استان‌های بالادستی تامین می‌شود که در این استان‌ها نیز ۴۵ درصد کاهش بارندگی وجود داشته است.

وی عنوان کرد: سطح کلزای استان برای سال زراعی جدید باید به ۱۰۰ هزار هکتار می‌رسید در حالی که به یک سوم این میزان کاهش یافته است. همچنین سطح چغندر قند باید به ۲۲ هزار هکتار می‌رسید در حالی که سطح مصوب این محصول برای استان ۹ هزار هکتار است.

امیری زاده ادامه داد: برای کشت ۴۵۰ هزار هکتار گندم در استان برنامه‌ریزی شده بود در حالی که با توجه به آب تخصیص یافته و الگوی کشت تدوین شده این میزان کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی باید به سمت و سوی تجاری و قراردادی برود، بیان کرد: منابع مورد نیاز کشاورزی در حال نوسان است که این منابع دارای دو پارامتر توزیع و مصرف هستند. ۲.۲ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در استان وجود دارد در حالی که فقط ۱.۲ میلیون هکتار در حال استفاده است.

امیری زاده با بیان اینکه یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور بخصوص کشور ایران امنیت غذایی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته مشکلاتی در تامین نهاده‌ها وجود داشت و امسال برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات صورت گرفت ولی به بحران آب برخوردیم و در حال حاضر باید این مشکل را مدیریت کرد.

وی اولین راه حل را رعایت حقابه‌های طبیعی استان دانست و اظهار کرد: سدها و رودخانه‌ها، حقابه‌های طبیعی دارند. همچنین اجرای برنامه‌های توزیع مدیریت آب باید صورت پذیرد که در این زمینه ده‌ها جلسه با مسئولان مربوطه برگزار شد.

امیری زاده گفت: مدیریت مصرف آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین الگوی کشت و تغییر مصرف آب در همین راستا انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به توسعه شبکه‌های سیستم‌های آبیاری و فروش حجمی آب اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: تولیدی قابل قبول است که پایدار باشد که نیاز به برنامه‌ریزی خوب هم در توزیع منابع کشاورزی و هم در مصارف آن دارد. نظام صنفی بازوی قدرتمندی است که برای کشاورزی کشور تعریف شده است که به ارائه راهکارهای مفید کمک شایانی می‌کند.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=794

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت