تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

برگزاری اولین نشست هم اندیشی سواد آبی با معلمان در رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان

  • کد خبر : 3747
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
اولین نشست هم اندیشی سواد آبی با معلمان آموزش و پرورش استان خوزستان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در محل رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد 

به گزارش بهین خبر و به نقل شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان،در این نشست مهدی عظیمی فر مدیر روابط عمومی و عضو کمیته سواد آبی سازمان آب و برق خوزستان به اهمیت طرح گسترش سواد آبی و داناب اشاره کرد و گفت : در راستای تحقق آموزش های عمومی و بستر سازی فرهنگ احیا و حفاظت از منابع آب زیر زمینی تفاهم نامه همکاری اجرای طرح ملی داناب و طرح گسترش سواد آبی با محوریت کتاب ” انسان محیط زیست” ما بین اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان و سازمان آب و برق خوزستان به مدت سه سال منعقد گردید .

عظیمی فر اظهار داشت : هدف اصلی طرح ملی نجات آب ارتقای دانش آبی دانش آموزان و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب است که با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت محقق می شود و تنها با مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی ، شرب و صنعت می توانیم سرزمین عزیز مان را از بحران خشکسالی نجات دهیم.

عضو کمیته سواد آبی افزود : طبق برنامه از پیش تعیین شده صدر درصد دانش آموزان پایه های متوسطه اول و دوم در طرح گسترش سواد آبی و داناب آموزش های پایه و موضوعات کتاب درسی انسان محیط زیست، حفاظت از منابع آب را فرا می گیرند .وی گفت: دغدغه محدودیت ذخایر آبی و تغییرات اقلیم، جهانی و اجتناب ناپذیر است .

مدیر روابط عمومی در نشست هم اندیشی با فرهیختگان آمو زش و پرورش استان همکاری های دو سویه و مشارکت معلمان را در نهادینه کردن و انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب به دانش آموزان و نسل آینده سرزمینمان خواستار شد.

وی تصریح کرد : تعیین میزان آگاهی دانش آموزان ، حساسیت آنها نسبت به حفظ منابع آبی و تغییر نگرش ها نسبت به الگوی مصرف آب به حول و قوه الهی ، تنها با عزم ملی و برنامه ریزی کوتاه مدت و دراز مدت تحقق می یابد.

در ادامه این نشست مصطفی معصومی، مدیر رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان ضمن اشاره به محدودیت منابع آب کشور گفت: ایران با متوسط نزولات جوی ۲۶۰ میلی متر در سال از کشورهای خشک جهان و دارای منابع آبی محدود است و عواملی همچون رشد جمعیت، ضرورت ارتقای سطح رفاه، اقتصاد، معیشت، بهداشت و توسعه صنعت تقاضای آب را روز به روز بیشتر می کند.

وی افزود: این در حالی است سرانه آب تجدید شونده سالانه در سال ۱۳۳۵ هفت هزار متر مکعب بوده که در سال ۱۳۷۵ به دوهزار متر مکعب کاهش یافته و درحال حاضر به حدود هشتصد مترمکعب کاهش یافته است. از طرفی مشکلات فرسایش آب و خاک، تغییرات کاربری اراضی کشاورزی، تغییر الگوی مصرف، پاسخگو نبودن قوانین و مقررات فعلی، مصرف بیش از حد منابع آب زیرزمینی و مشکلات فرونشست دشت های کشور، ضرورت استقرار دیپلماسی آب در سطح ملی و فرا ملی ما را متقاعد می سازد که می بایست موضوع مدیریت یکپارچه سیستم های منابع آب را بصورت جدی در دستور کار قرارداد.

عضو شورای سیاستگذاری رصدخانه ملی آب ایران، اظهارداشت : مدیریت یکپارچه منابع آب، فرایندی است که توسعه و مدیریت هماهنگ آب، خاک و منابع وابسته را به منظور حداکثر نمودن رفاه اقتصادی و اجتماعی به شیوه ای عادلانه، بدون لطمه دیدن پایداری اکوسیستم های حیاتی ترویج می کند.

معصومی افزود: با توجه به محدود بودن منابع آب در کشور، ضرورت تشکیل رصدخانه ملی آب ایران و رصدخانه های منطقه ای احساس شد و رصدخانه آب و انرژی سازمان آب و برق خوزستان به عنوان پایلوت کشوری با همکاری تمامی معاونت های تخصصی سازمان تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر رصدخانه آب و انرژی با اشاره به تولید و توسعه پیشخوان های مدیریتی در این مرکز گفت: آخرین وضعیت منابع آب و انرژی با استفاده از پیشخوان های مدیریتی رصد و پایش می شود و جهت تصمیم گیری در اختیار مدیران ارشد قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه خشکسالی های اخیر، بخش زیادی از مخازن سدهای استان خالی است و شایسته است نسبت به فرهنگ سازی مصرف و استفاده بهینه از منابع آب از طریق اشتراک گذاری این اطلاعات توسط آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز اقدام شود. مطمئنا با فرهنگ سازی توسط فرهیختگان آموزش و پرورش در خصوص استفاده صحیح و بهینه از منابع آب، متولیان آب در کشور بهتر و موثرتر می توانند منابع آب را مدیریت نمایند.

در این نشست محمد هرمزی رییس گروه بررسی های اقتصاد آب سازمان آب و برق خوزستان در ارتباط با ارزش اقتصادی آب بیان کرد : کشور ایران با متوسط بارندگی ۲۶۰ میلی متر در سال با مسئله کم آبی و توزیع غیر یکنواخت منابع آب روبروست . کمیابی آب از یک طرف و هزینه های زیاد تامین آن در کنار رشد تقاضا ، افزایش بهره وری و ارزش مصرف ، آب را به صورت یکی از مهمترین اهداف ملی مطرح کرده است .

هرمزی افزود : بی شک یکی از مهمترین ابزارها در تخصیص بهینه منابع آب ارزش گذاری اقتصادی آن در شرایط مختلف است . اصلاح الگوی مصرف آب بدون توجه به ارزش آن منطقی نبوده و تلقی آب بعنوان کالای اقتصادی به معنای ارزش اقتصادی آن بایستی در تخصیص و مصرف آب و تعیین الگوی مصرف کلیه بخش های اقتصادی در نظر گرفته شود .

گفتنی است نشست های هم اندیشی و دانش افزایی سواد آبی سازمان آب و برق خوزستان با معلمان و رابطبن آب آموزش و پرورش استان خوزستان تداوم خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=3747

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت