تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

درنگی بر مجموعه شعر «ازهای است» سروده سریا داودی‌حموله

  • کد خبر : 1888
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
درنگی بر مجموعه شعر «ازهای است» سروده سریا داودی‌حموله
این مطلب درنگ هاشم حسینی، شاعر، مترجم و منتقد ادبی، به مجموعه شعر «ازهای است» سروده سریا داودی‌حموله است.

وی این مطلب را «صف‌آرایی شگفت کلمات؛ بررسی کتاب تازه‌سروده شاعری که در ضلع هر کلمه پنهان است» نام‌گذاری کرده و برای انتشار در اختیار ایسنا قرار داده است:

چه فرق می‌کند/ سریا باشم/ یا پرنده‌ای در برابر باد؟ ص.۲۸

شعر سریا داودی‌حموله، منتقد و شاعر، مجموعه شعر «ازهای است» را از طریق انتشارات مهر و دل منتشر کرده است.

شعرها فرم و ساختار منحصر دارند. در طول این سال‌ها و طبق کارنامه شاعری از شبیه‌نویسی رایج فاصله گرفته است و در هر مجموعه‌ای مضامین و مفاهیم خاص را دنبال کرده است. از کوتاه سروده‌های مجموعه «اوفلیا تو نیستی با گیسوانم حرف می‌زنم» در دهه ۸۰ به پرداخت تاریخ و اسطوره در مجموعه «نان و نمک میان گیسوان تهمینه می‌رسد».

این شاعر و منتقد در پرداخت به عمق فلسفه و عرفان به مجموعه «از عصای شکسته نیچه تا عصر مجاله لورکا» می‌گذرد و به مضامین اجتماعی و انتقادی «خلیجی که از هر طرف خاورمیانه است» می‌رسد و در مرگ آگاهی‌های مجموعه «همه کلمات در میدان ونک پیاده می‌شوند» و «سیندال» و «اَم ات» و  آثار دیگر هیچ گاه ایستایی ندارد بلکه دغدغه‌مندی‌های خاص خود را دارد. در هر دفتری در محوریتی دیگر حرکت می‌کند.

فرم خاص، شعریت محضِ رها از جغرافیای تاریخ، طنازی تازه و اتوبیوگرافی درخت و سایه، کلاغ و سپیدار… ذهن و زبان خودویژه‌ای رو به ابداع درونه/ محتوایی متفاوت که سبک این شاعر ماجراجو در قلمروی زبان و سنت‌شکن در گذر از مکتب‌سازان را پبش ما به نمایش می‌گذارد.

شاعر در این بلوغ کلام زنی است که خوش می‌سراید:

روی حواس حوا/ راه می‌روم/ تا بنفش جاودانه بچرخد! ص. ۳۴

خواب دیده‌ام مستطیل مرده‌ام…/پیراهن مرگ/ دکمه ندارد! ص.۴۳

از تو/ تو می‌ماند/ از من/مردی که سایه ندارد…ص. ۳۷

سایه‌ام/چه قدر درخت دارد! ص.۳۵

اگر عشق با ما خواهری کند…ص. ۳۹

در این کاوش و کنکاش شاعر به آنچنان خودهمانی شاعرانه رسیده است که حتی اگر نام‌اش را زیر هر شعرش نیاورد و دفتری دیگر را بی‌نام خود بیرون بدهد، خواننده جویای شعر ناب درمی‌یابد که این سروده‌ها از آن سریا داودی‌حموله است. سعادت این دستاورد نصیب هر مدعی زبان‌آوری نمی‌شود.

شعر باید تلنگر بزند (امیلی دیکینسن) و ماهیت آن را نتوان با زبان‌های روزمره، ژورنالیستی، داستانی و خطابه‌های تبلیغی بیان کرد (ولادیمیر مایاکوفسکی)؛ فاخر و نادر، فلسفه و منطق نهادینه شده در اذهان را پس بزند، آشنایی‌زدایی کند، خیال‌انگیز، پرتصویر (ایماژ) باشد…و… .

اگر نت‌های خاموش سکوت را تکیه‌گاه جلوه‌گری موسیقی بدانیم، آرایش جدید واژه‌ها، زمینه نغمه‌سرایی شعر بر شاخسار فراواقعی است که دستور زبان تازه‌ای می‌نگارد.

برای آشنایی بایسته با شیوه بیان و وارسی دستاوردهای شاعر، شیوه واژه‌گزینی (diction/دیکسیون؛ تلفیق یا تنسیق کلمات از دید قدما) او را عیارسنجی می‌کنیم:

نمونه‌برداری از واژه‌ها و عبارات، ترکیب‌ها و  هویت‌زدایی‌ها دستوری:

۱

کفش، درخت، سایه، باد، جزیره، سپیدار، کلاغ، اسب، وسوسه، ماه، مرگ، اندوه، موریانه‌ها، آیینه، رویا، صداها، جاده، تاناتوس، آنتی‌تز، گوانتانامو، هاروت، زن، شمع، شنبه، چهارشنبه، شهریور، کاما، ویرگول؛ و… .

۲

ترس‌های خنجر (۴۱)، کلاغ و ثبت احوال سایه‌اش (۴۳)، پابوس بادها (۴۹)، بی‌تویی‌ها (۵۱)… .

۳

خاورمیانه‌ام (۱۲)، اندوه تنفس (۶۸)، بنفشه‌های محال (۶۹)، تالاسمی زمین (۶۶)، بهشت آدم/ جهنم حوا (۶۲)، تکه‌دوزی رویاها (۵۷)، بند ناف زمین (۱۹)… .

۴

زرد/ بازمانده گنجشک‌هاست…/سرخ آغشته به آدمی است… بنفش به شکل خواهرم ناخواناست… سپیدی بی‌شمار است… . ص. ۱۴

ماه بمیرد و/شفاعت هیچ پیامبری را نپذیرد! ص.۲۲

…خنده‌ها را/روی هم بریزیم/تازه نصف لیوان را پر می‌کند/ آدمی/بر اندوه‌بخش پذیر است! ص. ۲۹

در این پویه پیمایشی که به کاخ ابداع‌ شاعر وارد می‌شویم از خود می‌پرسیم: شعور شعری او چه می‌گوید؟

آیا او را تنها باید عاشقانه‌سرا دانست؟ نه! چراکه گزاره‌ها و بیانیه‌های زن‌محور او و بردن دوربین شعری به درونی‌ترین زوایای انسان‌طاغی، ابعاد تو در تویی به کلامش می‌بخشند.

در سروده «لام الف» (ص. ۳۲) شعرش هل من مبارز می‌طلبد. او برای واژه/شعر قلمرویی بی‌کرانه و شخصیتی منقادناپذیر قایل می‌شود:

کفشی

که ما را تعقیب می‌کند

نمی‌داند

کلمات هر کجا بخواهند

ما را می‌برند!

با آن که لحن و طعم شعرِ شاعر در مواردی اندوهبار و تا حدی تلخنای نومیدکننده‌ای پیدا می‌کند، اما ترفندهای پارادوکسیکال و طنزهای گزنده او به کشف و شهود راهگشایی می‌رسند. شعرهای «آنارشیسم» (۵۹) و «اساسنامه» (۶۰) او را در خلوت خود بخوانید و داوری کنید.

سریا داودی‌حموله یک بار در پیشانی نوشت کتابش: ادبیات بختیاری (آنتولوژی شعر شاعران اقلیمی) یادآور شد: «شاعران در مرکز جهان ایستاده‌اند و تنها شعر می‌تواند عظمت یک جامعه را بازگرداند» و بی‌شک خواننده کتاب حاضر درمی‌یابد که او اکنون ایستاده بر این سکوی افتخار، در گذار از ۱۷ اثر چاپ شده اشعار سپیدش (از کتاب «اوفلیا تو نیستی با گیسوانم حرف می‌زنم!» تا «شعر دو در خروجی دارد») به جایگاه ماندگار و تاثیرگذاری رسیده است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=1888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت