تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
5
مدیر مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان:

توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند همکاری چند جانبه است

  • کد خبر : 1771
  • ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
توسعه اقتصاد دانش بنیان نیازمند همکاری چند جانبه است
مدیر مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان نیاز به یک همکاری چند جانبه و ایجاد یک زیست بوم دارد که عوامل، متغیرها و بازیگران مختلف در آن نقش بازی می‌کنند؛ این بازیگران از دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی به عنوان تولیدکننده داده، اطلاعات و دانش تا فعالان عرصه تجاری‌سازی را شامل می‌شوند.

دکتر جمال داورپناه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین اظهار کرد: ابتکار هوشمندانه و مدبرانه نامگذاری سال‌های اخیر بر اساس اولویت‌های کشور می‌تواند نقشه راه مسئولان و مردم را مشخص کند و کشور را در مسیر بهتری قرار دهد. طی سه سال گذشته کلمه تولید یکی از کلیدواژه‌های اصلی نامگذاری سال بوده است که اهمیت این مورد را مشخص می‌کند و از نظر کارشناسان اقتصادی و سیاسی کمتر عاملی به اندازه تولید، زمینه‌های عقلانیت اجتماعی و سیاسی را فراهم می‌کند.

وی افزود: تولید به یک فرد، ملت و کشور اعتماد به نفس می‌دهد. در کنار کلمه تولید سایر اجزای نامگذاری امسال، “دانش بنیان، اشتغال آفرین” هستند که هر کدام از این واژه‌ها جداگانه مفهوم مستقل و کاربردی دارند و قرارگیری این سه کلمه و مفهوم کنار هم، نگاه علمی و فناورانه تولید را مدنظر دارد.

مدیر مرکز رشد فناوری های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: پرواضح است که یکی از رقابت‌های عصر حاضر که سرعت تغییر و تحول در آن به خصوص در زمینه علم و فناوری چند برابر شده است، رقابت فناورانه و به دنبال آن رقابت و جنگ اقتصادی است.

وی افزود: طبق اسناد بالادستی، هدف سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۵۰ درصد بوده که هم‌اکنون حدود ۳ درصد است و فاصله زیادی با هدف مورد نظر دارد. انتظار است با شرایط موجود تا سال ۱۴۰۴ این مقدار به بالای ۵ درصد برسد.

داورپناه گفت: تولید ناخالص داخلی در ارزیابی کلان اقتصادی و مقایسه رونق، رکود و رشد اقتصادی یکی از متغیرهایی است که نشان‌دهنده وضعیت هر کشور است. با نگاهی به کشورهای توسعه یافته متوجه خواهیم شد بیشترین سهم تولید ناخالص آنها در حوزه‌های فناوری‌های نو است و بررسی شرکت‌های ثروتمند دنیا نیز نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر شرکت‌های نوپای با اکثریت دارایی نامشهود، بیشترین تعداد و رتبه را دارند و جای شرکت‌های بزرگ دنیا به خصوص شرکت‌های نفتی را گرفته‌اند. این اتفاق و پدیده، خود ارزش علم، دانش و فناوری و سرمایه فکری و انسانی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: با توجه به وابستگی شدید اقتصاد کشور به نفت و ویژگی‌های عصر حاضر از جمله تغییر تکنولوژی و سرعت تغییر آن متوجه انتخاب بجا و درست شعار سال می‌شویم. بر همین اساس گفته شده که در یک سال پیش رو تعداد شرکت‌های دانش بنیان باید دو برابر شوند و به نظر کارشناسان مربوطه راهکار تحقق آن حذف بروکراسی، اصلاح قوانین و تسهیل‌گری در صدور مجوزها ابراز شده است.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های نوین سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: با توجه به همه این موارد، توسعه اقتصاد دانش بنیان نیاز به یک همکاری چند جانبه و ایجاد یک زیست بوم دارد که عوامل، متغیرها و بازیگران مختلف در آن نقش بازی می‌کنند؛ این بازیگران از دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی به عنوان تولیدکننده داده، اطلاعات و دانش تا فعالان عرصه تجاری‌سازی را شامل می‌شوند.

وی گفت: در این مسیر سایر واحدها از جمله مراکز نوآوری و خلاقیت، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، پارک علم و فناوری، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صندوق‌های پژوهش و … به منظور توسعه فناوری و نوآوری نیز وجود دارند. به یقین درباره این بازیگران در آینده بیشتر شنیده خواهد شد و ما هم سعی خواهیم کرد بیشتر به این موارد بپردازیم.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=1771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت