تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
3
/هفته سلامت/

آلودگی هوا چه بر سر قلب ما می‌آورد؟

  • کد خبر : 2404
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
آلودگی هوا چه بر سر قلب ما می‌آورد؟
یک فوق تخصص قلب با اشاره به تاثیر گرد و خاک بر قلب، گفت: التهاب ایجاد شده در پی بروز گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد لخته در عروق قلبی و در نهایت سکته قلبی و حتی مرگ شخص شود.

دکتر حبیب حی‌بر با اشاره به آثار آلودگی هوا بر سیستم قلبی – عروقی اظهار کرد: قلب عضوی است که برای فعالیت طبیعی، بیشترین نیاز به اکسیژن را دارد. با توجه به اینکه گرد و خاک و آلودگی هوا، منجر به بروز اسپاسم و انسداد در راه‌های هوایی می‌شود و به نوعی، تبادل گازهای تنفسی را با مشکل مواجه می‌کند در نتیجه اکسیژن خون کاهش می‌یابد و منجر به اختلال در عملکرد قلب می‌شود.

وی افزود: البته تاثیر گرد و خاک بر سیستم قلبی و عروقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ ذرات گرد و خاک می‌تواند با عبور از سدهای محافظتی تنفسی، موجب بروز التهاب در بافت ریه شود و از این طریق منجر به افزایش بسیار شدید واسطه‌های التهابی مضر در خون شود که می‌تواند به تمام اجزای حیاتی بدن مثل قلب، کبد و کلیه آسیب بزند.

این فوق تخصص قلب بیان کرد: در این بین، آسیب به قلب مهم‌تر است زیرا التهاب ایجاد شده در پی بروز گرد و خاک می‌تواند باعث ایجاد لخته در عروق قلبی و در نهایت سکته قلبی و حتی مرگ شخص شود.

حی‌بر گفت: باید توجه شود که ذرات گرد و خاک تنها نیستند بلکه روی ذرات گرد و خاک عوامل عفونی یا غیرعفونی خطرناک مثل املاح مضر نیز وجود دارند و علاوه بر بروز واکنش التهابی، می‌توانند موجب بروز عفونت های قلبی در کنار عفونت دیگر ارگان‌ها شوند که بسیار شدیدتر از واکنش التهابی به تنهایی است.

وی تصریح کرد: کاهش اکسیژن خون نیز می‌تواند منجر به تحریک سیستم عصبی (سمپاتیک) و در نتیجه افزایش فشار خون شود و افزایش فشار خون می‌تواند منجر به افزایش بروز سکته قلبی و مغزی شود.

این فوق تخصص قلب گفت: در مجموع در جریان وقوع گرد و خاک، نه تنها با کمبود اکسیژن مواجه هستیم بلکه با افزایش نیاز بدن به اکسیژن نیز مواجه‌ایم یعنی در مواجهه با گرد و خاک، نیاز اعضای حیاتی بدن به اکسیژن، نسبت به حالت عادی افزایش می‌یابد و نبود تناسب در ارائه اکسیژن و نیاز به اکسیژن در کنار این فرآیندهایی که در بالا تعریف شد، منجر به آسیب اعضای حیاتی بدن می‌شود که حساس‌ترین این اعضاء، قلب است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=2404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت